Diferența dintre un server shared și un server VPS. Ce ar trebui să alegi?

Sebastian Botez Sebastian Botez 25-12-2023 4 minute de citit
Diferența dintre un server shared și un server VPS. Ce ar trebui să alegi?

Dacă nu ești un cunoscător al domeniului IT, alegerea opțiunii potrivite de găzduire a site-ului tău poate reprezenta o bătaie de cap. De aceea, astăzi vom discuta despre diferentele dintre un server shared și un server VPS și ce ar trebui să alegi în funcție de proiritățile tale. În cele din urmă, ai nevoie de a alege un plan de hosting care să corespundă bugetului, nevoilor de trafic, securitate și necesitate.

Ce reprezintă găzduirea shared și găzduirea VPS (server virtual privat) ?

1. Serverul shared

Pentru a face o alegere corectă, este important să cunoașteți câteva informații imperios necesare cu privire la cele două tipuri de găzduire pentru site-uri. Un server shared, este un server ce găzduiește mai multe site-uri, iar clientul nu are acces la instalarea funcțiilor custom pe el. El vine gata facut și e pretabil doar site-urilor de prezentare sau magazinelor online mici la început de drum. Pe serverul shared pot fi administrate simultan 100 de site-uri, toate împărțind aceleași resurse.

De regulă, dacă serverul este vulnerabil, pot fi sparte toate cele 100 de site-uri nu doar unul. Din păcate, în această situație, bazele de date ale celor 100 de site-uri pot fi furate. În general, serverele shared vin cu suport tehnic de bază de la firma care îl administrează, iar în cazul unui astfel de atac, reprezentanții companiei ar trebui să te ajute să rezolvi problema. Echipa specializată te poate ajuta să soluționezi situația, dar doar pe partea de server și nu pe partea de site. De site trebuie să se ocupe o altă persoană. Acest rol se numește SysAdmin sau system administrator. Pe scurt, găzduirea shared partajează un server cu mai multe site-uri. Este exact ca un bloc de apartamente: primești o unitate într-o structură mai mare. Serverele shared oferă clienților mai puțină lățime de bandă, flexibilitate de gestionare și performață.

2. Serverul VPS

Serverul VPS sau dedicat Serverul VPS este o conisiderat ca fiind o variantă premium. Avantajul acestui tip de server este acela că, poate fi administrat conform nevoilor tale. Dacă pe un server shared te afli la un loc cu alte 99 de site-uri, pe serverul VPS există loc doar pentru tine.

Bineînțeles că și aici pot exista dezavantaje. Serverul VPS vine “as it is”, o mașină virtuală pe care îți poți instala tot ceea ce ai tu nevoie pentru a o face să funcționeze. Problema este că, în caz de necesitate, nu poate interveni un administrator de sistem (SysAdmin). Aici intervine echipa de specialiști Webgrade, sau o altă companie de IT la care apelați. Webgrade oferă suport, mentenanță și servere pentru companiile mari care au nevoie de serviciile unor profesioniști în domeniu. De obicei, Webgrade colaborează cu firme mari care dețin informații extrem de importante în bazele de date și vor ca serverele lor să fie foarte bine securizate. Orice scurgere de informație poate reprezenta un impact negativ major pentru orice companie.

Care sunt pașii către o colaborare de success cu o firmă de IT?

Desigur că, în momentul în care deții o companie mare și insiști ca datele confidențiale să nu fie sparte de hackeri, ai nevoie de suportul unei firme de IT. În funcție de compania pe care o angajezi să se ocupe de mentenanța și securizarea serverului tău, pașii către o colaborare de success pot diferenția. În ceea ce privește compania Webgrade, pașii sunt următorii:

Compania ni se adresează pentru că dorește să își țină datele în siguranță. Noi configuram un server pentru companie, îl securizăm, ne interesam de tipul de informații existente în baza de date și luăm cele mai bune decizii pentru păstrarea în siguranță a informațiilor. După setarea serverului, facem mutarea platformei clientului pe noul server fără a impacta activitatea acestuia online. Instalăm tehnologiile noastre de monitorizare: Aici intră roboți care monitorizează constant query-urile pentru a preveni erorile, iar în caz de eroare, se raportează pe email pentru intervenție imediată:

1. Roboți pentru monitorizare loadtime și downtime și raportare pe email pentru intervenție imediată.

2. Roboți pentru anti-spam și anti DDoS (există tehnologii pe piață, unde concurența încearcă să pice site-ul clientului, iar noi intervenim și avem grijă ca totul să funcționeze în parametri normali).

3. Plus alte raportari care sunt confidențiale și fac parte din know how-ul firmei .

4. Monitorizăm constant, pe perioadă nedeterminată fluxul și intergritatea datelor și serverului.